JEAN CHIBRET (1915-1989)
Po śmierci swojego ojca, Henry'ego CHIBRET, w 1943 roku, Jean CHIBRET nadał działalności firmy Laboratoires CHIBRET wymiar krajowy oraz międzynarodowy, co pozwoliło jej objąć pozycję lidera w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce. Jako przedstawiciel trzeciego pokolenia farmaceutów (Jean CHIBRET ukończył studia w Clermont-Ferrand i Tuluzie wraz ze swoją przyszłą żoną Marguerite Delcher) był wizjonerem i niestrudzonym przedsiębiorcą, który wyrobił sobie opinię kreatywnego przemysłowca. W ciągu niespełna dwudziestu lat stworzył całą gamę kropli i maści do oczu. Firma Laboratoires CHIBRET stała się liderem w produkcji większości klas terapeutycznych leków stosowanych w okulistyce, między innymi antybiotyków i kortykosteroidów. Laboratoria badawcze firmy były wtedy najważniejsze na świecie. Blisko współpracowały z badaczami naukowymi, zwłaszcza na Uniwersytecie Clermont-Ferrand.
W 1946 roku Jean odwiedził firmę Merck Laboratories w Stanach Zjednoczonych i nawiązał z nią bliską współpracę. W pierwszej kolejności nabył licencję firmy na streptomycynę, a później na kortykosteroidy (w 1950 roku wprowadził na rynek pierwsze krople z kortyzonem, a następnie z hydrokortyzonem i deksametazonem). Zrewolucjonizowało to leczenie stanów zapalnych oka.
Oprócz badań przeprowadzanych na cząsteczkach, Jeana CHIBRET interesowały też opakowania. Informacje ze świata nauki były kolejną jego obsesją. Jako pierwszy zauważył, jak ważna jest komunikacja audiowizualna i rozpoczął intensywną produkcję filmów szkoleniowych dla okulistów. Wyprodukowano ponad 200 filmów z udziałem najważniejszych osób w branży. Jean CHIBRET wierzył, że prowadzenie prac badawczo-rozwojowych musi być podstawą do rozwoju firmy. Stworzył całą wewnętrzną strukturę na potrzeby badań, aby umożliwić spójny rozwój nowych produktów. Powołał interdyscyplinarny zespół, który miał zbadać nowe możliwości wykorzystania technologii związanych z fizyką, chemią i biologią przy rozwoju farmakopei. Jednocześnie korzystał z prac wszystkich instytucjonalnych sieci badawczych. W końcu otworzył największe na świecie centrum dokumentacji, Instytut CHIBRET, który jest odwiedzany przez tłumy młodych specjalistów. Wydawał czasopismo CHIBRET Journal rozsyłane do 15 000 okulistów. Każdego roku organizował sympozja o tematyce okulistycznej, w których udział brali naukowcy z Clermont-Ferrand. Wkrótce nazwisko CHIBRET stało się synonimem dyscypliny, etyki i jakości. Wierny rodzinnym tradycjom, Jean CHIBRET interesował się oczywiście jaglicą i wspierał międzynarodowe czasopismo poświęcone tej tematyce, finansował nagrody oraz wiele zespołów badawczych.
Ponieważ nie dysponował środkami finansowymi koniecznymi do dystrybucji swoich produktów na cały świat, w 1969 roku połączył siły z amerykańskimi laboratoriami firmy MSD, która stała się wiodącym producentem leków okulistycznych, zwłaszcza w dziedzinie innowacyjnego leczenia jaskry (Timoptic, Trusopt, Cosopt). W tym samym czasie firma MSD uczyniła rejon Clermont-Ferrand ważnym ośrodkiem badawczym i produkcyjnym. Linia produkcyjna zakładu Laboratoires CHIBRET stała się jedną z najnowocześniejszych i najbardziej imponujących w Europie.